How to apply for ration card online / offline in India?

How to apply for Ration Card online / offline in India? 

नमस्कार दोस्तों आज के इस पोस्ट में हम आपको ऑनलाइन / ऑफलाइन राशन कार्ड बनाना सिखाएँगे | जैसा की दोस्तों आप सभी जानते ही होंगे की राशन कार्ड कितना ज़रूरी दस्तावेज़ है हर उस भारतीय नागरिक के लिए जो की भारत में रहता है | राशन कार्ड एक ऐसा पहचान पत्र है जो की भारत में ज़्यादातर हर परिवार के पास होता है | इसके  द्वारा लोग कम मूल्य में आवश्यक सामान खरीदते हैं जैसे की गेहूँ , चावल, चीनी आदि |
सरकार द्वारा कई तरह के राशन कार्ड बनाए जाते हैं जैसे गरीबी रेखा के नीचे वाला राशन कार्ड जिन्हें BPL(Below Poverty Line) कार्ड भी कहा जाता है और गरीबी रेखा के ऊपर वाला राशन कार्ड जिन्हें APL(Above Poverty Line) भी कहा जाता है | इसके अलावा एक और तरीके का राशन कार्ड होता है जिसे अन्त्योदय राशन कार्ड कहते हैं और यह उन लोगों के लिए होता है जो की गरीबी रेखा से भी नीचे आते हैं | राशन कार्ड द्वारा कोई व्यक्ति राशन तो ख़रीद ही सकता है लेकिन इसके साथ साथ वह राशन कार्ड उस व्यक्ति के लिए एक पहचान पत्र के रूप में भी कार्य करता है |
जैसे-जैसे समय बीतता जा रहा है वैसे-वैसे राशन कार्ड भी ज़रूरी दस्तावेज़ बनता जा रहा है | दोस्तों यदि आप घर बैठे-बैठे राशन कार्ड बनाना चाहते है या फिर आप ऑफलाइन इसकी Process जानना चाहते हैं तो इसके लिए आपको हमारे इस पोस्ट को पूरा पढना होगा |
इसे भी पढ़ें - How to Apply For Passport Online in India - 2017?

Steps to make Ration Card Online in India -  

दोस्तों यदि आप यह जानना चाहते हैं की आप कैसे ऑनलाइन अपना राशन कार्ड बना सकते है तो यह मुमकिन नहीं है क्योंकि अभी तक भारत सरकार के खाद्य विभाग ने भारतीय नागरिकों को यह सुविधा उपलब्ध नहीं कराई है जिससे की वह राशन कार्ड के लिए ऑनलाइन Apply कर सकें | दोस्तों आज हम आपको यह बताना चाहते है की आप राशन कार्ड को कभी ऑनलाइन नहीं बना सकते |
दोस्तों यह पोस्ट हमने इसलिए बनाया है क्योंकि आप लोगो ने हमसे कई बार पूछा है की हम ऑनलाइन राशन कार्ड के लिए कैसे Apply कर सकते हैं | यदि कभी भविष्य में भारतीय खाद्य विभाग  इस तरह की कोई सुविधा को उपल्बध कराता है तो हम आपको इसके बारे मे सबसे पहले जानकारी दे देंगे लेकिन फ़िलहाल के लिए यह सुविधा अभी तक भारत के नागरिकों के लिए उपलब्ध नहीं है | तो दोस्तों अब आपको Google पे और ज़्यादा Search करने की कोई ज़रूरत नहीं है | फिर भी यदि आप Google पे Search करते हैं तो इससे आपका केवल समय ही बर्बाद होगा |
दोस्तों यदि आप कार्ड बनाना चाहते हैं तो आपको इसके लिए खाद्य विभाग में जाना ही पड़ेगा | हम आपको बस इतनी जानकारी दे सकते हैं की आपको राशन कार्ड बनाने के लिए क्या-क्या चीज़ों की ज़रुरत पड़ेगी |

Procedure to Apply For Ration Card in Uttarakhand 

Procedure to Apply in Urban Area

1. To get a new Ration Card, fill a form available at no cost at counter of District supply Office. This form is downloadable at this site also : DEPARTMENT OF FOOD & CIVIL SUPPLIES

2. Attach the required documents with the form and submit the form along with attached documents to the Clerk at DSO Office.

3. Clerk will check the form & documents and will give an acknowledgement receipt to you.At the same clerk forwards the application to Supply Inspector (SI) of your area.

4. SI will verify the form & documents as well as visit your home to verify the details.

5. If verification is satisfactory, he will sanction the issue of ration card forwarding the application back to the clerk .

6. Clerk makes a new Ration Card, compute your family units, pastes the photo of the head of the family and enters the the ration card entries in master register.

7. Yours Ration Card is attached with Fair Price Shop (FPS) nearest to your home.

8. On producing your acknowledgement receipt to Clerk, Clerk will deliver the new Ration Card to you. 

Procedure to Apply in Rural Area

1. To get a new Ration Card, fill a form available at no cost at Block Development (BDO) Office. This form is downloadable at this site also : DEPARTMENT OF FOOD & CIVIL SUPPLIES

2. Attach the required documents with the form and submit the form along with attached documents to the Gram Panchayat Officer (GPO) at BDO Office.

3. GPO will check the form & documents and will give an acknowledgement receipt to you.At the same clerk forwards the application to Supply Inspector (SI) of your area.

4. GPO will verify the form & documents as well as visit your home to verify the details.

5. If verification is satisfactory, he will sanction the issue of ration card.

6. GPO makes a new Ration Card, compute your family units, pastes the photo of the head of the family and enters the the ration card entries in master register.

7. Yours Ration Card is attached with Fair Price Shop (FPS) nearest to your home.

8. On producing your acknowledgement receipt to GPO, GPO will deliver the new Ration Card to you.

Required Documents For Applying Ration Card

Address Proof (Water/Electricity/Telephone Bill)
If on rent (Rent Receipt)
Surrender Certificate (In case of transferring from 1 Town/Gram Panchayat to another)
Ration Card of previous residence (In case of transferring from 1 Town/Gram Panchayat to another)
Certificate of residence address & no. of members by Institutional Head ( For Govt/Semi Govt Personnel)
Certificate of residence address & no. of members by Institutional Head/ Reporting Officer ( For people working in Registered Industrial Institutions)
Certificate for taking education & residential address by Institutional Head. (For students in Urban Area).

Required Information For Applying Ration Card

Name of Head of the Family
Father’s/Husband’s Name
Occupation
Annual Family Income
FIC Type
BPL Family Sl No.
Residential Status
Present Residential Address

Eligibility Criteria For Applying Ration Card

Citizen of India
Permanent resident / old inhabitant of the Island.
Not in possession of any ration card.

तो दोस्तों अब आप जान ही गए होंगे की राशन कार्ड बनाने के लिए किन-किन दस्तावेजों की ज़रुरत पड़ती है और इसका क्या Procedure है |

दोस्तों यदि आपका कोई सवाल हो तो आप हमसे नीचे Comment Box में Comment करके पूछ सकते हैं |

नीचे दिए गए पोस्टों को भी ज़रूर पढ़ें - 
* Source : - www.wikiprocedure.com
1 comment :

1 comment :

You Can Write Your Problem Here